//, Sprzedaż, Xiaomi/Jak kupić Xiaomi? Poradnik od A do Z

Jak kupić Xiaomi? – Poradnik od A do Z.

1. Jak kupić Xiaomi? Kilka słów wstępu.

Wbrew pozorom zagadnienie jest dość skomplikowane. Szukając smartfonów Xiaomi, nigdy nie możemy stracić czujności. Przy zakupie, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, czy sprzedawca nie uprawia tzw. dropshipingu, tzn. zamawia telefon w Chinach, wpisując jako adres dostawy dane klienta. Nie różni to się niczym od zamawiania bezpośrednio z zagranicy, a sprzedawca inkasuje od nas prowizję za jedno kliknięcie, nie sprawdzając przy tym zawartości przesyłki ani towaru. Taki zabieg wiąże się z około miesiącem oczekiwania na dostawę i koniecznością zapłacenia podatku VAT oraz opłat celnych. Smartfon średnio dostajemy po 4 – 6 tygodniach, od 2 – 4 przesyłka jest dostarczana z Chin, Urząd Celny potrafi przetrzymać ją jeszcze przez 2 tygodnie. Rok temu można było śmiało liczyć na „szczęście” i mieć nadzieję, że nasza paczka zostanie pominięta przez celników. Dzisiaj bardzo rzadko się to zdarza. Kontrola celna w przeciągu ostatniego pół roku poprawiła się. Kolejnym problemem, z którym musi zmierzyć się potencjalny, biedny klient jest oprogramowanie. Zamawiając u pośredników, czy to polskich, czy też chińskich, nigdy nie wiadomo jakie oprogramowanie będzie posiadała smartfon. Najlepiej oczywiście zakupiony aparat odebrać osobiście i sprawdzić wszystkie jego cechy, ale również wtedy należy dokładnie telefon obejrzeć.

2. Wersje oprogramowania

Wersji oprogramowania smartfonów Xiaomi może być kilka. Poniżej krótki przewodnik.

China stable – wersja obsługująca tylko język chiński i 70% angielskiego, bez zainstalowanego Google Play. Powiem, że jest to bardzo dobra wersja oprogramowania. Być może nawet najlepsza i najlepiej zoptymalizowana. Ma jednak jedną, małą wadę – jest bezużyteczna dla europejczyków. Angielski raczej służy tu tylko jako dodatek i nie obejmuje tłumaczenia całości oprogramowania, domyślna klawiatura nie nadaje się do pisania itp.

Syfmiui – ROM Chińskiego Pośrednika, cudaczne wersje wgrywane przez chińczyków. Na pierwszy rzut oka przypomina wersję Global. Posiada jednak niedoróbki w postaci przebijającego się języka angielskiego. Nie całe menu jest spolszczone. Automatyczna aktualizacja najczęściej nie działa (chociaż ostatnio pojawiły się wersje, które ją obsługują). UWAGA! To niebezpieczna wersja ROMu. Nigdy do końca nie wiadomo czego się po niej spodziewać. Znany jest przykład Redmi Note 3, który łapał bricka podczas jednej z cotygodniowych, automatycznych aktualizacji (brick to tzw. „uceglenie” telefonu, czyli jego funkcjonalność jest porównywalna z funkcjonalnością cegły, przestaje reagować na włącz/wyłącz, potrafi się ciągle restartować, aż do momentu rozładowania baterii, po wciśnięciu przycisku POWER Android ładuje się w nieskończoność). Nie wiadomo czy nie są tam również zainstalowane aplikacje szpiegujące użytkownika i wysyłające dane do Chin.

Global – Bardzo dobry ROM, wspierany przez Xiaomi. Posiada automatyczne aktualizacje, nie przebija się w nim język angielski. Wersja działa stabilnie.

MiUi Polska – uważany za najlepszy, polski ROM, zbliżony do Globala. Posiada kilka subtelnych różnic, które dostrzegą zaawansowani użytkownicy. Jego instalacja (kiedyś było to dużo prostsze) wymaga odblokowanego bootladera oraz uzyskania zgody od Xiaomi. Z tego powodu bardzo mała ilość sprzedawców decyduje się na jego instalację.

W kwestii oprogramowania nie uznajemy kompromisów i półśrodków, telefon bez Globala albo MiUi nie może trafić do klienta. Chyba, że za jego wyraźnym poleceniem (zdarzyło się to 1 raz).

3. Towar nieotwierany

Tutaj stanowczo zaprotestuję. Nie jest to żadna zaleta. Ktoś, kto sprzedaje taki towar jak smartfony i sam nie ma pojęcia co jest w środku? Mówię tutaj zarówno o uszkodzeniach mechanicznych, jak i zainstalowanym oprogramowaniu. Powiedzmy szczerze – nie istnieje telefon z logiem Xiaomi, który został wyprodukowany gdziekolwiek indziej niż w Chinach. Każdy musiał przebyć daleką drogę do Polski. Nigdy nie dowiemy się, co mogło się wydarzyć podczas podróży, jeżeli nie zajrzymy do opakowania, dlatego zawsze powinniśmy to zrobić.

Ten punkt nie dotyczy tylko Xiaomi, ale KAŻDEGO telefonu. Osobiście smartfony sprzedaje od kilku lat, nie zawsze było to Xiaomi, kiedyś były to również aparaty dostępne w sieciach elektromarketów. Podczas pracy w jednej z takich sieci sprzedałem setki, jeżeli nie tysiące telefonów. Nie powiem, że producent i model nie miały tutaj żadnego znaczenia, na niektóre trzeba było zwracać zdecydowanie większą uwagę, innym zdecydowanie rzadko coś dolegało. Ale nie ma tutaj żadnych reguł ani wyjątków. Towar po tak długiej trasie wymaga weryfikacji, włączenia i sprawdzenia po kolei wszystkich podzespołów (można do tego użyć np. aplikacji phone tester).

4. Gwarancja

Prawo w UE mówi wyraźnie, że firma, która legalnie sprzedaje nową elektronikę, nie może dać gwarancji niższej niż 24 miesiące, w innym przypadku mówimy o jawnym tego prawa naruszeniu.

Wśród sprzedawców smartfonów Xiomi często spotykamy się z gwarancją 12 miesięczną lub gwarancją producenta (która, zwykle, również wynosi 12 miesięcy). Dzieje się tak, ponieważ w Chinach standardowym okresem przysługującym gwarancji jest właśnie 12 miesięcy. Co do gwarancji producenta realizowanej w Chinach istnieje silne przekonanie, że w tym wypadku najbardziej problematyczne są koszty wysyłki i czas realizacji. Mam lepsze, szybsze i tańsze rozwiązanie – kosz pod zlewem, z pewnością najmniej frustrujące. Smartfonów nie wysyła się do Chin na gwarancję (niczego nie odsyła się do Chin na gwarancję). Takie smartfony nie wracają. Podejrzewam, że gdyby to wysłała moja firma, jeszcze miałoby to jakieś szanse na realizację (zamawiamy dużo więcej niż przeciętny Kowalski) ale nie chciałbym tego sprawdzać.

Jeżeli kupujecie jakikolwiek smartfon – zawsze go sprawdźcie, zaznaczam ponownie.

Nie sprzedajemy telefonów bez ich wcześniejszej weryfikacji, zarówno pod względem mechanicznym jak i sprzętowym. Kiedyś opiszę w oddzielnym miejscu, w jaki sposób dokładnie przetestować telefon przed jego zakupem. Zarówno nowy, jak i używany.

5. Dystrybucja oficjalna

Bezpiecznym rozwiązaniem jest kupienie telefonu w dużym i znanym sklepie typu X-Kom, Komputronik. Mamy wtedy pewność, że towar nie będzie bezpośrednio wysyłany z Chin, oprogramowanie będzie stabilne oraz, że jest objęty 24 miesięczną gwarancją. W przypadku znanych sieciówek największym problemem jest cena, moim zdaniem bardzo zawyżona. Z tego co obserwuję, marża potrafi tutaj dochodzić do prawie 100%, co jest już lekkim nieporozumieniem. Nie zainstalujemy też na takiej wersji ROMu uważanego za najlepszy czyli MiUi Polska. Nie da się tutaj odblokować BL nawet za zgodą Xiaomi (nie mówię, że jest to niemożliwe, ale jest trudne nawet dla zaawansowanych użytkowników).

Wyżej opisałem problemy doskonale nam znane. Przerobiliśmy je już dawno. Ba, zagwarantuje nawet, że uchronimy Cię przed nimi.

Pomogliśmy? Polub nasz profil na FB!

By |2018-01-10T05:18:48+00:00Styczeń 19th, 2017|Categories: Porady, Sprzedaż, Xiaomi|Tags: , , , , |1 Comment

Formularz Kontaktowy

Formularz kurier