//, Telefony, Xiaomi/Gwarancja w Xiaomi – Ktokolwiek widział ktokolwiek wie? Część 1.

Gwarancja Xiaomi

Przyznam, że chciałem już o tym napisać od długiego czasu. Kwestia jest znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać na początku. Pikanterii dodaje fakt, że Polacy w przerażającej większości nie mają pojęcia o tym jak kwestia gwarancji wygląda prawnie. Zacznę więc u podstaw. Dlatego chcąc przejść dalej, zacznę od podstaw.

Gwarancja

Otóż kupując sprzęt elektroniczny mamy na niego w Polsce dwa lata gwarancji? Gwarantuje to nie tylko polskie ale i europejskie prawo prawda? No nie. Chociaż większość osób tak myśli. Dla zobrazowania dalszej części od razu podam pewien przykład

Czy tak może wyglądać gwarancja? Przykład

Sytuacja hipotetyczna, czy gwarancja może wyglądać w następujący sposób?

Firma P.P.H.U Sebix jest na tyle pewna swojej nowej serii telefonów „Mantra Premium Superme Plus Pro Prime +” , że gwarantuje, że będą działać przez okres 3 miesięcy.

Oczywiście, że może, kwestia prawnie wygląda inaczej niż większość osób sądzi. Ów deklaracja, nie narusza w żadnym wypadku przepisów prawa. To, że gwarancja najczęściej dawana jest na okres 2 (często i więcej) lat, wynika z prawa rynku, nie dlatego że firma jest do tego zmuszona przepisami. Dla przykładu Apple i Xiaomi na swoje produkty dają rok gwarancji. Gwarantem może być producent, może być nim importer, sklep bądź serwis. Gwarancja nie można porównać do obietnic wyborczych, nie jest to pusta deklaracja. Firma który udziela gwarancji, wydaje dokument gwarancyjny i jest zobowiązana prawnie do jej przestrzegania.

Dokument gwarancyjny

Jak sama nazwa wskazuje, jest to dokument w którym gwarant opisuje dokładnie na jaki produkt, okres czasu oraz szczegółowe warunki udzielanej gwarancji. Autoryzowana dystrybucja oraz lepsi sprzedawcy dają 24 miesiące gwarancji na telefony Xiaomi. Gwarancja obejmuje uszkodzenia ukryte, wady produkcyjne, czyli w skrócie są to wady urządzenia które nie zostały spowodowane przez użytkownika. Możemy tutaj wyliczyć: niesprawny głośnik, niesprawny moduł gps czy gsm, brak zasięgu, uszkodzenia płyty głównej, aparatu. Mogą to też być uszkodzenia systemowe np. komórka nie chce się uruchomić po nieudanej aktualizacji.

Najczęstsze wyłączenia czyli co powoduje utratę gwarancji: Ingerencja do środka telefonu, czyli zerwane oryginalne plomb gwarancyjne. Zalanie telefonu, chyba że ma normę co najmniej IPS 68 (Xiaomi maja co najwyżej 67 – zalanie będzie zawsze powodem do odrzucenia roszczenia). Albo wgranie tzw roota – dostęp do plików systemowych. Gdy telefon przestaje ładować i uszkodzone jest gniazdo ładowania jest to najczęściej uszkodzenie mechaniczne związane np. z używaniem telefonu podczas ładowania.

Ile czasu może trwać naprawa gwarancyjna?

Jeżeli treść gwarancji nie określa tej kwestii jasno, (a najczęściej nie określa) to prawo nie narzuca odgórnie norm czasowych. Jeżeli mamy tutaj sytuację, że do naprawy gwarancyjnej potrzebne są części z chin / odsyłka telefonu, to czas może się znacząco wydłużyć.

Gwarancja może mieć więc dowolna treść i okres obowiązywania. Nie wszyscy wiedzą, że obok gwarancji istnieje rękojmia.

Rękojmia – Co to takiego?

Rękojmia jest odpowiedzialnością sprzedawcy, dotyczy ona wad ukrytych i obowiązuje zawsze przez okres 2 lat. Co więcej sprzedawca musi się ustosunkować do zgłoszenia które wpłynęło jako rękojmia w przeciągu 14 dni. Inaczej żądania klienta zostają automatycznie zaakceptowane. Zasada działania rękojmi jest trochę inna niż gwarancji. Działa na zasadzie domniemania, że dany przedmiot posiadał już wadę w momencie sprzedaży. Przez pierwszy rok, to sprzedawca musi udowodnić, że wada w momencie sprzedaży nie istniała, co w praktyce jest zadaniem trudnym. W drugim roku, to na kupującym spoczywa ciężar udowodnienia tego sprzedawcy, co bywa jeszcze trudniejsze w praktyce.Rękojmia Głupcze!

Kiedy gwarancja a kiedy rękojmia

Rękojmia daje więc dość skuteczną ochronę przez okres 1 roku. W 2 roku lepiej składać reklamacje z tytułu gwarancji.
Ważne aby kupujący poinformował sprzedawcę od razu po wykryciu wady. W innym wypadku może być to podstawa do rozpatrzenia reklamacji negatywnie. Tymczasem większość reklamacji składana jest z tytułu gwarancji a nie rękojmi. No cóż już w starożytnym Rzymie mówiono

Nieznajomość prawa szkodzi

Error Serwis Xiaomi – Naszym zdaniem

Samo odblokowanie Booloadera jest robione za zgodą Xiaomi, dlatego naszym zdaniem nie powinno mieć wpływu na realizacje gwarancji. Rom z Xiaomi.Eu uznajemy na równy z oficjalny. Root może być przyczyną utraty gwarancji. Jeżeli chcesz zareklamować np. niedziałający mikrofon, a telefon ma uszkodzony ekran, najpierw trzeba naprawić ów ekran odpłatnie a dopiero potem można myśleć o mikrofonie. Jeżeli zauważymy ingerencje innego serwisu niż gwarancyjny, automatycznie gwarancja zostanie odrzucona. Bezwzględnie odrzucamy reklamacje po zalanych telefonach – dodatkowo zaznaczę, że to widać jak na dłoni.

Nie jesteś jako klient w stanie sam wymienić baterii w telefonie, a tym bardziej zrobić tego bez utraty gwarancji. Dlatego czas ochrony baterii powinien wynosić również dwa lata. Proponuje zadać właśnie te powyższe pytanie jeżeli ktokolwiek będzie sądził, że może dać 6 miesięcy gwarancji na baterię.  Pamiętaj jednak, że bateria podlega eksploatacji i całkowicie normalne jest, że z czasem starcza na coraz krócej. Nie normalne jest gdy zaczyna puchnąć – grozi to uszkodzeniem telefonu i wypchnięciem ekranu.

Ciąg dalszy…

… nastąpi. Ujęte zostały tutaj tylko podstawowe kwestie prawne, ciekawie robi się później. Następna część będzie ciekawsza. Przydadzą się Wasze opinie i komentarze.

Przytoczone przepisy prawne są aktualne na dzień 07.03.2018

By |2018-03-27T12:45:26+00:00Marzec 7th, 2018|Categories: Porady, Telefony, Xiaomi|Tags: , , , |0 Comments

Formularz Kontaktowy

Formularz kurier